Webasto vai lohkolämmitin?

Kun kesä on ohi ja talvi kolkuttelee ovella, on lisälämmittimen asennus monelle ajankohtaista. Mutta mistä tietää, kannattaako omaan autoon valita Webasto vai lohkolämmitin?

Auton esilämmitys on tietenkin mukavuuskysymys, mutta lisää myös merkittävästi auton ja moottorin käyttöikää. Esimerkiksi VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan kylmäkäynnistys rasittaa konetta yhtä paljon kuin 100 – 600 kesäkilometriä.

talviautoilu

Polttoainelämmittimen plussat ja miinukset

Mitä kaikkea tulisi huomioida pohdittaessa, sopiiko omaan autoon paremmin esimerkiksi Webasto vai lohkolämmitin? Polttoainelämmitin (kuten Webasto tai Eberspächer) lämmittää auton jäähdytysnestettä ja sen myötä myös moottorin ja sisätilat. Se ei tarvitse sähkötolppaa, vaan se käyttää lämmön tuottamiseen ajoneuvon omaa polttoainetta ja saa virtansa auton akusta.

Keskeisimmät edut lohkolämmittimeen ovat:

  • nopeus (yleensä 30 minuuttia riittää)
  • toimii missä vain (ei vaadi sähkötolppaa tms.)
  • sopii myös ajon aikaiseen lämmitykseen
  • huoleton ja helppo käyttää
  • ei tilaa vievää erillistä sisälämmitintä

Sähkökäyttöisiin ratkaisuihin, kuten lohkolämmittimeen verrattuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin on huomattavasti nopeampi ratkaisu. Polttoainelämmittimellä onnistuu myös ajonaikainen lämmitys. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun pohtii, sopiiko omaan autoon mieluummin Webasto vai lohkolämmitin.

Nykyaikaiset lämmittimet toimivat yleensä myös mobiiliohjatusti, jolloin polttoainelämmittimen saa päälle täysin omasta sijainnista riippumattakin. Mobiiliohjaus mahdollistaa myös sen, että useampi henkilö voi hallita lämmitystä puhelimellaan ilman lisäkuluja.

Toki markkinoilla on edelleen myös tavallisella kaukosäätimellä toimivia malleja.

Pohdittaessa, tulisiko omaan autoon valita esimerkiksi Webasto tai lohkolämmitin, yksi huomioitava tekijä on tietysti hinta. Polttoainelämmittimen miinus lohkolämmittimeen verrattuna on sen kalliimpi asennushinta.

Polttoainelämmitin tarvitsee myös akkuvirtaa, joka on hyvä huomioida, jos on paljon kovia pakkasia ja pätkäajoa. Tarpeen mukaan akun kestoa voidaan parantaa asentamalla ylläpitolatureita, jolla akkua voidaan ladata esimerkiksi kerran viikossa.

Lohkolämmittimen plussat ja miinukset

Lohkolämmittimissä on siis toki puolensa. Niiden keskeisin etu on edullinen hinta ja se, että ne on suhteellisen helppo asentaa. Huonona puolena on hitaus, heikko lämmitysteho ja se, että ne tarvitsevat sähkötolpan.

Lohkolämmittimen lisäksi toinen yleisin sähkölämmitintyyppi on säteilylämmitin.

Lohkolämmitin lämmittää polttoainelämmittimen tapaan auton jäähdytinnestettä, mutta ilman akun tai polttoaineen kulutusta. Se on kuitenkin hidas vaihtoehto polttoainelämmittimeen verrattuna ja pakkasella kahden tunnin lämmitys ajallakaan moottori ei ole kovin lämmin.

Säteilylämmitin voidaan asentaa sylinterilohkon tai öljypohjan kyljeen, josta lämpöenergia siirtyy moottoriin johtumalla. Sitä käytetään joissakin uusissa automalleissa koska nykyinen tekniikka ei aina mahdollista lohkolämmittimen asennusta.

Suomen oloissa säteilylämmitin on usein teholtaan riittämätön, joten sen päivittäminen toisenlaiseen ratkasisuun olisi usein paikallaan.

Webasto vai lohkolämmitin – lisätietoa lämmittimistä

Jos mietit, millainen juuri sinun ajoneuvoosi kannattaisi asentaa tai haluat tietää lisää siitä, tulisiko sinun valita esimerkiksi Webasto vai lohkolämmitin, ota yhteyttä meihin. Autolife on Turun seudulla palveleva autohuolto ja autokorjaamo, joka sijaitsee Raisiossa. Haluatko kuulla lisää?